Een afspraak maken
- ONLINE via onze website www.hapdelente.be (24u op 24u)
- telefonisch via ons secretariaat tussen 8u en 12u op het nummer: 052 27 19 09
- 12u tot 19u: énkel telefonisch bereikbaar voor dringende medische problemen die niet kunnen wachten tot de dag nadien.
- Niet alle vrije raadplegingen zijn online zichtbaar. Vanaf middernacht komen er steeds dagafspraken vrij.
- Om de telefoonlijn beschikbaar te houden voor medische vragen, vragen we om zoveel mogelijk online te boeken via www.hapdelente.be
De medewerker van het secretariaat zal steeds de reden vragen waarom u komt. Dit is geen nieuwsgierigheid maar een onderdeel van de medische triage: een duidelijk beeld krijgen van de hulpvraag en ervoor zorgen dat u op het juiste moment de juiste zorg krijgt.
U kan onze secretariaatsmedewerker niet alleen raadplegen voor het maken van een afspraak, maar ook wanneer:
- U denkt meer tijd nodig te hebben voor een afspraak: bv sport-of verzekeringsonderzoek, preoperatief onderzoek met bloedafname, psychologisch gesprek, …
- U geen bevestiging gekregen hebt van uw afspraak.
- De raadplegingen volgeboekt zijn en u toch dringend een arts nodig hebt.
Huisregels
- Voor dringende situaties is er steeds een plaats vrij. Bel ons tijdig.
- Gelieve 5 minuten voor je afspraak aanwezig te zijn en steeds je eID, kids-ID of ISI+ kaart mee te brengen.
- Eén afspraak = 1 patiënt = 1 probleem. Zodoende hebben we voor elke klacht voldoende tijd.
- Duur consultatie: 15 minuten.
- Verhinderd? Verwittig ons minimum 2 uur vooraf. Niet nagekomen afspraken worden aangerekend (€30).
Een huisbezoek aanvragen
- Vraag je huisbezoek aan vóór 10u via 052 27 19 09.
- Enkel voor patiënten die zich om medische redenen (niet om praktische redenen) niet kunnen verplaatsen.
- De arts plant het bezoek in volgens urgentie en route. Een exact tijdstip is niet mogelijk.
Telefonische bereikbaarheid en secretariaat
- Het secretariaat is dagelijks open van 08.00 tot 12.00 uur
- 12.00 tot 19.00 uur: énkel telefonisch bereikbaar voor dringende medische problemen die niet kunnen wachten tot de dag nadien.
- Voor korte vragen of bespreking van eenvoudige resultaten zijn er in de voormiddag vaste belmomenten per arts.
- Voor uitgebreidere vragen of overleg: boek een afspraak.
Resultaten
Om de belmomenten te verlichten, kunnen de artsen de communicatie van een volledig én normaal labo toevertrouwen aan de medewerker van het secretariaat of de verpleegkundige. De arts zal dit vooraf met u bespreken.
Onze medewerkers zijn opgeleid om uw vragen te beantwoorden en te verduidelijken welke verdere stappen er eventueel nodig zijn. Mocht er een afwijkende uitslag zijn, of indien er medische toelichting vereist is, zal de arts zelf dit met u communiceren.
Voor een uitgebreide bespreking van resultaten (CT of MRI scans...), maakt u een nieuwe afspraak.
Als patiënt kan u laboresultaten afhalen aan het secretariaat of veilig raadplegen online via: My Health Viewer of mynexuzhealth
Voorschriften en attesten
- Vraag tijdig (2-3 weken op voorhand) een afspraak aan voor (chronische)medicatie of attesten.
- Gelieve voldoende voorschriften te vragen aan uw arts om toe te komen tot een volgende raadpleging.
- Medicatie voor andere patiënten (familie) kan NIET gevraagd worden.
- Sinds 15 september 2021 worden geneesmiddelen elektronisch voorgeschreven door uw arts en rechtstreeks op uw identiteitskaart gezet. De apotheek leest uw identiteitskaart uit en kan zo de geneesmiddelen afleveren. In bepaalde uitzonderlijke situaties is een papieren voorschrift nog nodig. Raadpleeg hierover uw arts
- Attesten worden énkel na medisch onderzoek op raadpleging afgeleverd.
- We leveren geen attesten af met terugwerkende kracht.
- Valse attesten worden geweigerd.
- Vraag enkel wat redelijk, echt en verantwoord is.